Appels met appels vergelijken

Ik ben geen fruittype (ook geen groentetype trouwens maar dat doet er voor dit verhaal niet toe). Ik vind een banaan nog wel lekker, die is ook heel makkelijk te pellen dat helpt ;-). Maar eigenlijk de rest van al het fruit vind ik niet zo lekker en vooral ook veel gedoe.

Ik weet wel dat het goed voor me is dus soms ‘dwing’ ik mezelf om toch iets van fruit naar binnen te werken.

Het moesten appels worden

Dus liep ik laatst in de supermarkt op de fruitafdeling op zoek naar iets van lekker fruit. Ik had bedacht dat het maar appels moesten worden, dat is het enige fruit dat ik soms nog wel met schil wegkrijg en omdat ik geen zin heb in gedoe lijkt me dat op dat moment de meest geschikte keuze 😉

Ik loop over die afdeling en ik zie bananen, perziken, sinaasappels en ik weet niet hoeveel soorten appels. Ik kan me nog herinneren dat toen ik nog kind was er maar een stuk of 3 verschillende soorten appels te koop waren in de supermarkt (gele, groene en rode). Nu zijn dat er zo ontzettend veel meer! 

Keuzestress

Welke moet ik kiezen? Ik heb geen idee. In mijn ogen zien ze er allemaal niet lekker uit (nee hoor, dat valt wel mee haha). Mijn ouders hadden nota bene een groentewinkel voor ik geboren werd, dus vraag me niet waar mijn afkeer vandaan komt want ik heb toch echt de andere kant meegekregen in mijn genen hahaha!

Van de namen word ik ook al niet veel wijzer. Elstar, Jonagold, Granny Smith, Goudrenet, die ken ik nog wel van vroeger maar nu zie ik ook een Junami, Kanzi, Braeburn, Cox, Gala en weet ik wat nog meer. Zelfs een Pink Lady, die vind ik dan wel interessant klinken maar geen idee hoe die smaakt en of ik die dan wel zou lusten.

Ik weet niet hoe het bij jou werkt maar ik krijg dan dus enorme keuzestress hè. Het zweet breekt me uit, ik heb het gevoel dat ik zwaar door de mand val want iedereen om mij heen staat met het grootste gemak de ene na de andere appel uit het vak te plukken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar voor mij is het echt een enorme opgave, ik weet het gewoon niet.

Je raadt het vast al, ik loop vervolgens dus de winkel uit zonder appels, volgende keer beter.

Waarom zo ingewikkeld ?

Iemand heeft vast heel veel moeite gedaan om een beetje hippe namen voor die appels te verzinnen. Daar zit vast een heel team achter en kosten nog moeite zal gespaard zijn om een naam te kiezen die en lekker klinkt maar liefst nog lekker verkoopt. Eerlijk is eerlijk zo werkt het natuurlijk wel!

Maar als ze nou in plaats van die kekke namen op de bordjes hadden gezet: lekker sappige zoete appel met een zachte schil of zoiets dan had ik veel beter gesnapt welke appel voor mij wel of niet geschikt zou zijn.

Zure, sappige appel met knapperige schil, dan weet ik dat ik die moet laten liggen, ook al heeft deze dan misschien wel een kekke naam 😉

Snap je? Waarom maken we het allemaal zo ingewikkeld?

Alles moet tegenwoordig maar een (hippe) naam hebben. Ook als zo’n naam nietszeggend is.

Ik trek het vergelijk met de fruitafdeling even door naar een netwerkbijeenkomst. Je hebt 30 seconden de tijd om je kort voor te stellen, wat zeg je dan?

Veel ondernemers maken de fout om dan hun naam te noemen en vervolgens de naam van hun beroep / functie.

In mijn geval zou dat dus zijn: “Hi, ik ben Natasja en ik ben Businesscoach.”

Zou jij daar op aanhaken? Of zou je denken: “Pfff daar heb je er weer een…. Iedereen is tegenwoordig Businesscoach! Next!”

Die tweede toch? Precies!

Terwijl als ik zou zeggen: “Hi, ik ben Natasja en ik help EigenWijze vrouwen om een Serious Business te bouwen zonder dat hun passie en plezier daaronder hoeven te lijden, want ondernemen is een feestje!”, dan klinkt dat een stuk interessanter. Zeker als de persoon tegenover mij een EigenWijze vrouwelijke ondernemer is, die denkt dan toch een stuk sneller: “Hé, dat is interessant, daar wil ik wel meer over weten.”

Dus: hoe wil jij klanten aan je binden? Omdat je de hipste naam hebt (Pink Lady) of omdat je gewoon de beste (lekkerste appel) bent om die persoon te helpen? Deel je het met me?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Happy Profit draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches